GDYBYM MÓWIŁ
JĘZYKAMI..." - SZYBKA I SKUTECZNA NAUKA JĘZYKÓW OBCYCH
Współcześnie jak wiadomo, język obcy jest
niezwykle potrzebny i polecany. Aktualnie w standardach większości zawodów
wpisuje się do wymagań minimum język angielski w stopniu komunikatywnym lub
lepszym. Jeśli oczekujemy od siebie i życia czegoś więcej, automatycznie
wymagania te rosną. Dlatego też warto jest zainwestować w siebie, a jest to
możliwe nawet bez większych wydatków.
Wielokrotnie brak opanowania jakiegoś
języka zwalamy na brak pieniędzy, możliwości w okolicy, brak umiejętności.
Nastał jednak czas, aby uświadomić sobie, że to nieprawda! Praktycznie każdy
może opanować dowolny język obcy i to na poziomie średniozaawansowanym. Należy
jednakże odrzucić slogany, którymi większość z nas posługuje się na co dzień, a
więc nie jestem wystarczająco zdolny, nie mam pieniędzy itp. Mało tego, należy
postanowić o nauce wybranego przez nas języka obcego już dzisiaj i właśnie
dzisiaj zacząć się go uczyć, zrobić pierwszy krok. Odkładając coś na następny
miesiąc czy tydzień powoduje, że słabnie nam motywacja i zaangażowanie w całą
sprawę. Trzeba też być uczciwym względem samego siebie. Nie ma co wmawiać
sobie, że jest się genialnym i zna się biegle język, w którym raptem potrafimy
powiedzieć kilkanaście zdań, ale też nie dołujmy się, że nie potrafimy nic.
Musimy być obiektywni względem siebie, a jeśli mamy z tym problem, to w wielu
placówkach edukacyjnych bądź na stronach internetowych znaleźć można testy,
dzięki którym sprawdzimy swoje umiejętności.
Kolejną istotną kwestią jest nasza
osobowość, bo to przecież dzięki niej jesteśmy w stanie osiągnąć wiele. Wśród
najpopularniejszych i najczęściej spotykanych podziałów wyróżnić można
następujące typy osobowości:
- Ekstrawertyk
lub introwertyk
- Typ
racjonalny lub uczuciowy
- Sędzia
lub obserwator
- Typ
praktyczny lub artystyczny
- Typ
A, B, C lub D, gdzie odpowiednio przypisuje się typy: sangwinika,
choleryka, melancholika oraz flegmatyka
Teraz w wielkim skrócie i uproszczeniu
zostaną przedstawione powyższe typy, żeby przybliżyć Ci obraz każdego z nich,
dzięki czemu będzie Ci łatwiej odnaleźć odrobinę siebie.
Ekstrawertyk, który wymieniony został
powyżej jako pierwszy, to osoba lubiąca przebywać w grupie, ucząca się
najlepiej z innymi wykorzystując m.in. rozmowy, korespondencje, nie boi się
mówić, często wykorzystuje otoczenie do stymulacji. Introwertyk z kolei woli
naukę samodzielną, stymuluje się raczej sam, musi najpierw wszystko dokładnie
przemyśleć, boi się popełniać błędy. Typ racjonalny, z drugiej kategorii, podejmuje
najczęściej decyzje obiektywnie, zgodnie z prawami logiki i zdrowego rozsądku,
jest raczej zdyscyplinowany, wie czego chce. Z kolei typ uczuciowy jest
bardziej subiektywny, kieruje się o wiele częściej emocjami, własnymi
odczuciami, błędy mogą powodować jego wycofanie z towarzystwa, ponieważ boi się
krytyki. Sędzia z trzeciego podziału analizuje to, co robi, pracuje
systematycznie, chociaż jest mało elastyczny, sam ustala sobie krótkoterminowe
cele, które są raczej osiągalne, chce przez cały czas kontrolować czy robi
postępy. Natomiast obserwator ceni sobie jakość wykonania danego zadania, nie
zważając na terminy do tego przeznaczone, jest otwarty i elastyczny, potrafi
pracować w grupie, jego mocną stroną na pewno nie jest typowa systematyczność.
Typ praktyczny potrafi opanować szybko dużo materiału, jest dokładny, gubi się
jednakże, gdy nie wie dokładnie co ma zrobić i na kiedy, a robienie „sztuka dla
sztuki” to dla niego strata czasu. Typ artystyczny korzysta przede wszystkim z
wyobraźni, nie przywiązuje wagi do szczegółów, liczy się ogólny koncept, ma
twórcze podejście do uczenia się, bywa niedokładny, nie przywiązuje wagi do
drobnych elementów, skupia się na ogólnych teoriach i zasadach. Ostatnią
kategorią są typy A, B, C oraz D. Pierwszy z nich, sangwinik, jest duszą
towarzystwa z dużym poczuciem humoru, żyje chwilą, nie lubi się nudzić,
twórczy, energiczny, woli egzaminy ustne niż pisemne, świetny mówca. Typ B,
czyli choleryk, bywa apodyktyczny, impulsywny, uparty, świetny przywódca, lubi
decydować za innych, lubi wyzwania, posiada silną wolę, jest dobrze
zorganizowany, praktyczny, nastawiony na osiąganie celów. Melancholik z kolei
jest raczej pesymistyczny, poważny, refleksyjny, zwraca uwagę na szczegóły,
wytrwały, dokładny, perfekcjonista, z wysokimi wymaganiami względem siebie i
innych. Ostatnim typem z tej czwórki jest flegmatyk, który jest spokojny,
życzliwy, uprzejmy, zrównoważony, woli egzaminy pisemne niż ustne, woli
obserwować niż brać czynny udział, ale gdy już się w coś zaangażują, robią to
rzetelnie i porządnie. Poza tym wręcz świetnie flegmatycy znoszą stres,
konflikty, naciski, ukrywają emocje, wyglądają jakby niczym się nie denerwowali
przybierając maskę stoickiego spokoju.
Gdy już wiemy jacy jesteśmy mniej więcej z
temperamentu, to czas przyjrzeć się temu jak odbieramy bodźce, które do nas
docierają, z jakich zmysłów przede wszystkim korzystamy. Chyba każdy słyszał o
wzrokowcach, słuchowcach czy kinestetykach. Obecnie przyjmuje się, że
najczęściej jesteśmy po trochu każdym z nich, ale na co dzień jeden z tych
sposobów/zmysłów wykorzystujemy częściej i bardziej automatycznie niż
pozostałe. To też przede wszystkim świadczy o tym jak przyswajamy informacje, a
świadomość tego może nam pomóc obrać odpowiednią strategię do nauki. Wzrokowiec
najczęściej będzie musiał dobrze przyjrzeć się materiałowi, który musi
przyswoić, być może przepisać go na osobną kartkę, podkreślić pewne informacje,
narysować coś, stworzyć mapę myśli, użyć kilku kolorów. Słuchowiec będzie
przede wszystkim wykorzystywał wykłady, nagrania mp3, filmy, rozmowy, czytanie
na głos itp. Natomiast kinestetycy mają to do siebie, że przede wszystkim
wykorzystują chodzenie, wykonywanie jakiś czynności dodatkowych, dotykanie
wybranych przez siebie przedmiotów, smakowanie czegoś, wąchanie itp.
Wykorzystują oni wszystkie pozostałe zmysły poza słuchem i wzrokiem.
Posiadając powyższą już wiedzę, każdy z
osobna może stwierdzić co jest jego domeną, z czego najczęściej korzysta przy
przyswajaniu sobie informacji, wiedzy. Łącząc wiedzę odnośnie wykorzystywanych
przez nas zmysłów oraz elementy naszego temperamentu, które stosujemy na co
dzień, możemy przystąpić do skutecznego przyswajania sobie wiedzy. Jednakże
należy jeszcze pamiętać o fakcie, że samo opanowanie języka to jeszcze nie
wszystko. Uzyskaną wiedzę trzeba jeszcze utrwalić, a także na tyle „wczytać” w
nasz mózg, aby można było z niej korzystać przez wiele lat. Wśród metod, które
wymieniane są jako techniki na utrwalanie danego języka obcego, jednymi z
najskuteczniejszych są:
- Uczęszczanie
nadal na kursy języka, którego się nauczyliśmy
- Zapisanie
się na kurs innego języka obcego, który jest jednak w miarę zbliżony do
już opanowanego, dzięki czemu ucząc się czegoś nowego będziemy mogli
powtarzać już znany język
- Wyjazd
za granicę do pracy bądź na wycieczkę minimum dwutygodniową bądź na
wymianę studencką
- Zapisanie
się na obóz językowy
- Znalezienie
znajomych za granicą wykorzystując nowoczesną technologię, aby mieć „żywy”
kontakt z osobami w języku, którego się nauczyłeś
- „otaczanie
się językiem”, a więc przede wszystkim słuchanie, czytanie w tym języku,
oglądanie filmów w oryginale bądź z dubbingiem w obcym języku, którego się
nauczyliśmy
Oczywiście pomysłów może być całe mnóstwo,
dokładnie tyle ilu jest ludzi na świecie. Dlatego każdy powinien dodatkowo
znaleźć jeszcze jakieś sposoby dla siebie, ale te wymienione powyżej uważane są
za jedne z najskuteczniejszych, a jednocześnie dających radość, przyjemność i
pewność siebie w kontakt w języku obcym.
Niedawno został też stworzony 30-dniowy
program dla tych, którzy pragną rozwijać się językowo i chcą poświęcić 15-30
minut dziennie na ten cel. Zostanie on przedstawiony poniżej w formie
najważniejszych informacji na każdy dzień.
Dzień
1: rozejrzyj się wokół siebie i nazwij 10
przedmiotów, które widzisz; znajdź 10 słów, których odpowiedników w języku
obcym nie znasz i poszukaj ich w słowniku, naucz się ich.
Dzień
2: pomyśl o kimś, kogo lubisz, podaj 10
przymiotników na jego temat, pomyśl o 10 przymiotnikach na temat tej osoby,
których nie znasz w języku obcym, poszukaj ich w słowniku i naucz się. Napisz
po 1 zdaniu z każdym z tych przymiotników.
Dzień
3: opisz swój wygląd na tyle szczegółowo na
ile chcesz, ale niezbyt ogólnie.
Dzień
4: wymień 5-10 powodów, dlaczego warto uczyć
się języka obcego i dlaczego akurat tego, którego się uczyć.
Dzień
5: przyjrzyj się uważnie jakiemuś
przedmiotowi i opisz go możliwie dokładnie
Dzień
6: znajdź 5 stron internetowych w języku,
którego się uczysz, a które by Cię zainteresowały
Dzień
7: wybierz 1 z tych stron, które wybrałeś
dzień wcześniej i przeczytaj treść ze zrozumieniem szukając słów, których nie
rozumiesz
Dzień
8: Zacznij pisać dziennik lub pamiętnik w
języku obcym
Dzień
9: wyjrzyj przez okno i opisz co widzisz
Dzień
10: pomyśl o swoim ulubionym miejscu i opisz
je najdokładniej jak potrafisz
Dzień
11: napisz
co będziesz robić jutro tak na 10-15 zdań
Dzień
12: obejrzyj coś lub posłuchaj w języku obcym
Dzień
13:
napisz co robiłeś wczoraj bądź w ubiegłym tygodniu na 10-15 zdań
Dzień
14: opisz swoje wymarzone wakacje
Dzień
15:
opisz co Ci się ostatnio śniło
Dzień
16: napisz opowiadanie w języku obcym
Dzień
17: wybierz jedną ze stron internetowych,
które wcześniej znalazłeś, przeczytaj tamtejszy tekst ze zrozumieniem i znajdź
słowa, których nie rozumiesz
Dzień
18: pomyśl o 20 wyrazach, których najczęściej
używać w języku polskim i o ich odpowiednikach w języku obcym
Dzień
19: przedstaw trasę jak dojechać do Twojego
domu, szkoły, pracy bądź innego miejsca, które sobie wymyślisz
Dzień
20: opisz
w języku obcym co być zrobił, gdybyś wygrał 1 milion euro
Dzień
21: przetłumacz tekst jednej z Twoich
ulubionych piosenek na język polski bądź z polskiego na język obcy
Dzień
22: przypomnij sobie kim byłeś, gdzie i co
robiłeś 5 lat temu, opisz to w języku obcym
Dzień
23: spróbuj opowiedzieć dowcip w języku obcym
Dzień
24: wyślij list bądź mail w języku obcym
Dzień
25:
obejrzyj coś bądź posłuchaj czegoś w języku obcym
Dzień
26: wyobraź sobie, że odwiedza Cię
obcokrajowiec – opowiedz mu o swoim kraju, życiu, świecie
Dzień
27: podaj 3 znaczące dla Ciebie lub świata
daty i wyjaśnij ich znaczenie
Dzień
28: opisz jeden dzień ze swojego życia
Dzień
29: gdyby można było spełnić jedno Twoje
życzenie to co by to było – opisz w języku obcym
Dzień
30: wyobraź sobie siebie za 10 lat – kim
jesteś, co robisz, gdzie mieszkasz, czy i które z Twoich marzeń się spełniły –
wszystko w języku obcym
Takie proste czynności jak te opisane
wyżej pomogą z pewnością w przypominaniu sobie i swobodnym korzystaniu z
posiadanych już umiejętności w danym języku obcym, a także w poszerzaniu wiedzy
z tego zakresu. Tak niewiele potrzeba, żeby osiągnąć w tym zakresie tak wiele…
Autor: Agnieszka Szydełko
LITERATURA:
- Burcan-Krawczyk
A. (2008). Jak opanować dowolny język obcy?. Gliwice: Złote Myśli
- Butryn-Szyszkowska
A. (2011). Jak szybko opanować język obcy? Wybierz metodę najlepszą dla
siebie. Warszawa: edgard
- Sikoń
P. (2007). Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując
możliwości własnego umysłu?. Gliwice: Złote Myśli
- Umińska
Agnieszka (2012). Uczenie się…a pamięć. Encyklopedia zdrowia. Międzyrzecz:
literat
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz