piątek, 22 sierpnia 2014

PODRĘCZNIKI DO JĘZYKA ANGIELSKIEGO - FELIETON

Podręczniki do języka  angielskiego

Obecnie na rynku mamy do czynienia z zalewem  podręczników do nauki języka angielskiego. Królują tu wydawnictwa polskie jak i angielskie.  Książki owe można sklasyfikować według grup wiekowych, do których są adresowane, a wśród nich znajdziemy ciekawe propozycje dla najmłodszych, czyli przedszkolaków, następnie dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, uczniów klasy czwartej, piątej i szóstej, gimnazjum, liceum, oraz propozycje dla dorosłych. Niektóre wydawnictwa zaznaczają iż podręcznik przeznaczony jest dla szkół językowych,  lub szkół prywatnych, ale obecnie owo skierowanie do szkól językowych nie jest przyjmowane jako coś czego należy ściśle przestrzegać, zwłaszcza jeśli chodzi o młodzież szkół ponadgimnazjalnych, która reprezentuje coraz wyższy poziom opanowania tego języka.
Nauczanie języka angielskiego stało się powszechne tak, jak nauczanie języka rodzimego. Jest to przedmiot szkolny traktowany bardzo poważnie, o czym świadczą chociażby obowiązkowe egzaminy końcowe. Mimo to jednak większość dzieci korzysta z dodatkowego nauczania w szkołach językowych, często wykupując lekcje innego obcego języka i uzupełniająco języka angielskiego. Na ten temat wypowiem się osobno w innej publikacji, tutaj natomiast chodzi mi o to, aby w gąszczu podręczników jakie są do dyspozycji użytkownika znaleźć jak najbardziej odpowiednią opcję. Nie jest to proste, ponieważ zarówno niedobór jak i nadmiar rodzą podobne problemy. Często rodzice dzieci uczęszczających do szkoły mają wątpliwości, czy aby na pewno szkoła wybrała odpowiedni podręcznik i chodzi tu zarówno o treść i przyswajalność jak i przystępność ceny. Jest to ogromnie trudne ponieważ ceny kształtują się na podobnym poziomie, a i treść trudno ocenić przy pobieżnym przeglądzie. Wszyscy autorzy starają się, aby książki były bogato ilustrowane i kolorowe, a również tematy, które proponują są bardzo podobne we wszystkich podręcznikach i powstają najczęściej w oparciu o ankiety potrzeb przeprowadzane wśród młodzieży i nauczycieli.
Czego oczekujemy od podręcznika? Czy ktoś się w ogóle zastanawia do czego on jest potrzebny?
Czy oczekujemy kolorowych obrazków,  unikatowych zdjęć i treści, często porozrzucanych na różnych stronach książki, wielu odsyłaczy do innych stron, czy też wręcz linków do strony internetowej mających pobudzić czytelnika to wytężonej pracy, oraz zainteresować treścią? Te wszystkie chwyty stosowane przez współczesnych autorów zmierzają do tego aby treść była na tyle atrakcyjna, aby dla jej lepszego poznania czytelnik zadał sobie trud poznania nowego słownictwa, oraz reguł gramatycznych.  Dobrze by było, aby autor dostosował ćwiczenia gramatyczne i leksykalne do owej atrakcyjnej treści, co jak dotąd nikomu się nie udało, a jak wiadomo ćwiczenia wszyscy wypełniają. Wiadomą rzeczą jest, iż wiele wiadomości młodzież zgłębia on line i tak naprawdę można by było się obyć zupełnie bez podręcznika opracowanego metodycznie zostawiając tylko zeszyt ćwiczeń oraz program autorski nauczyciela. Część szkół językowych już się na to decyduje, właśnie nie mogąc się zdecydować na podręcznik, lub wybierając właśnie taką opcję jako najlepszą.
Zbyt dużo, zbyt kolorowo, zbyt podobnie, mało przejrzyście i mało wygodnie. Tylko niekiedy można usłyszeć od starszych uczestników kursu, że dawno ,dawno temu podręcznik był zbudowany według jasnego schematu, tekst, słownictwo, pytania do tekstu, zdania do tłumaczenia, ćwiczenia gramatyczne. Wszystko w jednym. To już niemodne i jakże staroświeckie, a najnowsze badania nad umysłem ludzkim dowodzą iż człowiek patrząc na stronę rozdziela ją na cztery części, co powinno spowodować zmianę koncepcji budowy strony podręcznika, oraz dodać istotne treści w odnośnikach na innych stronach.  Skoro tak się dzieje i podążamy za wynalazczością, to skąd to znużenie? Skąd to poszukiwanie, te trudne decyzje? Może z nadmiaru?  Czym się kierować  przy wyborze podręcznika? Może wystarczy tylko niska cena? A może tradycja, to znaczy długość istnienia na rynku? A może dostosowanie zawartości do wymogów egzaminacyjnych, maturalnych? A może trzeba szukać czegoś co spełni wszystkie te wymogi?
W mojej ocenie podręcznik stanowić powinien uzupełnienie zajęć, oraz materiał dydaktyczny do pokierowania nauką samodzielną. W żadnym wypadku niepowodzeń w postępach uczniów nie należy zrzucać wyłącznie na podręcznik, chociaż jak wiadomo ma on bardzo duże znaczenie i nie zalecam odrzucenia go w całości, ponieważ stanowi bazę metodyczną i swoisty „przewodnik” dla słuchacza.

Dlatego też warto dobrze się zastanowić nad opcją podręcznika, skorzystać  z warsztatów proponowanych przez wydawnictwa, skontaktować się z przedstawicielem wydawnictwa na dany region, dokonać samodzielnej analizy i porównania kilku opcji pod względem przejrzystości metodycznej, pomocy dla nauczyciela, możliwości testowania uczniów systematycznie bez przeciążania ich, realnej bazy metodycznej dla słuchacza, łatwości w znajdowaniu odpowiedniej treści. Szata graficzna też jest ważna, ale najmniej ze wszystkich aspektów jakie należy wziąć pod uwagę, z czego jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz