Podręczniki do języka angielskiego
Obecnie na rynku mamy do czynienia z zalewem podręczników do nauki języka angielskiego.
Królują tu wydawnictwa polskie jak i angielskie. Książki owe można sklasyfikować według grup
wiekowych, do których są adresowane, a wśród nich znajdziemy ciekawe propozycje
dla najmłodszych, czyli przedszkolaków, następnie dla dzieci w wieku
wczesnoszkolnym, uczniów klasy czwartej, piątej i szóstej, gimnazjum, liceum,
oraz propozycje dla dorosłych. Niektóre wydawnictwa zaznaczają iż podręcznik
przeznaczony jest dla szkół językowych, lub szkół prywatnych, ale obecnie owo
skierowanie do szkól językowych nie jest przyjmowane jako coś czego należy
ściśle przestrzegać, zwłaszcza jeśli chodzi o młodzież szkół
ponadgimnazjalnych, która reprezentuje coraz wyższy poziom opanowania tego języka.
Nauczanie języka angielskiego stało się powszechne tak, jak
nauczanie języka rodzimego. Jest to przedmiot szkolny traktowany bardzo poważnie,
o czym świadczą chociażby obowiązkowe egzaminy końcowe. Mimo to jednak
większość dzieci korzysta z dodatkowego nauczania w szkołach językowych, często
wykupując lekcje innego obcego języka i uzupełniająco języka angielskiego. Na
ten temat wypowiem się osobno w innej publikacji, tutaj natomiast chodzi mi o
to, aby w gąszczu podręczników jakie są do dyspozycji użytkownika znaleźć jak
najbardziej odpowiednią opcję. Nie jest to proste, ponieważ zarówno niedobór
jak i nadmiar rodzą podobne problemy. Często rodzice dzieci uczęszczających do
szkoły mają wątpliwości, czy aby na pewno szkoła wybrała odpowiedni podręcznik
i chodzi tu zarówno o treść i przyswajalność jak i przystępność ceny. Jest to
ogromnie trudne ponieważ ceny kształtują się na podobnym poziomie, a i treść
trudno ocenić przy pobieżnym przeglądzie. Wszyscy autorzy starają się, aby książki
były bogato ilustrowane i kolorowe, a również tematy, które proponują są bardzo
podobne we wszystkich podręcznikach i powstają najczęściej w oparciu o ankiety
potrzeb przeprowadzane wśród młodzieży i nauczycieli.
Czego oczekujemy od podręcznika? Czy ktoś się w ogóle
zastanawia do czego on jest potrzebny?
Czy oczekujemy kolorowych obrazków, unikatowych zdjęć i treści, często
porozrzucanych na różnych stronach książki, wielu odsyłaczy do innych stron,
czy też wręcz linków do strony internetowej mających pobudzić czytelnika to
wytężonej pracy, oraz zainteresować treścią? Te wszystkie chwyty stosowane
przez współczesnych autorów zmierzają do tego aby treść była na tyle
atrakcyjna, aby dla jej lepszego poznania czytelnik zadał sobie trud poznania nowego
słownictwa, oraz reguł gramatycznych.
Dobrze by było, aby autor dostosował ćwiczenia gramatyczne i leksykalne
do owej atrakcyjnej treści, co jak dotąd nikomu się nie udało, a jak wiadomo
ćwiczenia wszyscy wypełniają. Wiadomą rzeczą jest, iż wiele wiadomości młodzież
zgłębia on line i tak naprawdę można by było się obyć zupełnie bez podręcznika
opracowanego metodycznie zostawiając tylko zeszyt ćwiczeń oraz program autorski
nauczyciela. Część szkół językowych już się na to decyduje, właśnie nie mogąc się
zdecydować na podręcznik, lub wybierając właśnie taką opcję jako najlepszą.
Zbyt dużo, zbyt kolorowo, zbyt podobnie, mało przejrzyście i
mało wygodnie. Tylko niekiedy można usłyszeć od starszych uczestników kursu, że
dawno ,dawno temu podręcznik był zbudowany według jasnego schematu, tekst,
słownictwo, pytania do tekstu, zdania do tłumaczenia, ćwiczenia gramatyczne.
Wszystko w jednym. To już niemodne i jakże staroświeckie, a najnowsze badania
nad umysłem ludzkim dowodzą iż człowiek patrząc na stronę rozdziela ją na
cztery części, co powinno spowodować zmianę koncepcji budowy strony
podręcznika, oraz dodać istotne treści w odnośnikach na innych stronach. Skoro tak się dzieje i podążamy za
wynalazczością, to skąd to znużenie? Skąd to poszukiwanie, te trudne decyzje?
Może z nadmiaru? Czym się kierować przy wyborze podręcznika? Może wystarczy
tylko niska cena? A może tradycja, to znaczy długość istnienia na rynku? A może
dostosowanie zawartości do wymogów egzaminacyjnych, maturalnych? A może trzeba
szukać czegoś co spełni wszystkie te wymogi?
W mojej ocenie podręcznik stanowić powinien uzupełnienie
zajęć, oraz materiał dydaktyczny do pokierowania nauką samodzielną. W żadnym
wypadku niepowodzeń w postępach uczniów nie należy zrzucać wyłącznie na
podręcznik, chociaż jak wiadomo ma on bardzo duże znaczenie i nie zalecam
odrzucenia go w całości, ponieważ stanowi bazę metodyczną i swoisty „przewodnik”
dla słuchacza.
Dlatego też warto dobrze się zastanowić nad opcją
podręcznika, skorzystać z warsztatów
proponowanych przez wydawnictwa, skontaktować się z przedstawicielem
wydawnictwa na dany region, dokonać samodzielnej analizy i porównania kilku
opcji pod względem przejrzystości metodycznej, pomocy dla nauczyciela,
możliwości testowania uczniów systematycznie bez przeciążania ich, realnej bazy
metodycznej dla słuchacza, łatwości w znajdowaniu odpowiedniej treści. Szata graficzna
też jest ważna, ale najmniej ze wszystkich aspektów jakie należy wziąć pod
uwagę, z czego jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz