piątek, 22 sierpnia 2014

JAK PODCHODZIĆ DO TESTÓW KWALIFIKACYJNYCH - WSKAZÓWKI PRAKTYCZNE

Testy kwalifikacyjne dla różnych języków i różnych podręczników będą systematycznie publikowane na blogu Światowida we wrześniu. Jest to moment na zastanowienie się, w jakiej grupie chcą się Państwo znaleźć, aby efektywnie kontynuować naukę. Z doświadczenia wiemy iż słuchacze zanim trafią do nas mają doświadczenia na wielu kursach i korzystali już z kilku podręczników, zwłaszcza dotyczy to języka angielskiego. Często rozpoczynali kursy, a potem w ciągu roku szkolnego przerywali naukę, następnie od następnego roku szkolnego rozpoczynali naukę na tym samym poziomie korzystając z innego podręcznika, w efekcie jednak zebrali już jakiś zapas wiedzy, który pozwoli im posunąć się znacznie dalej. Nie należy rozpoczynać kolejnego kursu od stopnia zaniżonego w stosunku do swojej faktycznej wiedzy, ponieważ traci się cenny czas, nie podejmuje wyzwań i nie robi postępów. Poprzeczka powinna być ustawiona nieco wyżej od poziomu posiadanej wiedzy, jednak nie zbyt wysoko, aby słuchacz nie zniechęcił się i nie stracił wiary we własne siły. 
Testy służą temu, aby właściwie ocenić stan swojej wiedzy na poziomie rozumienia języka. Nie jest to jedyne kryterium oceniania stopnia zaawansowania, nie sprawdza mianowicie stopnia płynności w języku mówionym, swobody porozumiewania się, prowadzenia rozmowy. Dlatego też po rozwiązaniu testu słuchacz musi sobie sam zadać pytanie, czy często słucha np. wiadomości w języku obcym? Czy czyta obcojęzyczną prasę? A może ogląda filmy lub słucha piosenek? A może posiada grono znajomych za granicą, z którymi porozumiewa się po np. angielsku drogą skyp'ową, lub pisze maile? 
Dlatego też sam test nie rozwiązuje w pełni sprawy. Należy wziąć pod uwagę inne aspekty, w tym również psychologiczne. I tutaj należy sobie zadać pytanie, czy lepiej bym się czuł/a będąc w grupie osób bardziej zaawansowanych ode mnie, w równym stopniu zaawansowanych, słabiej zaawansowanych? Czy wolę uczyć się więcej, czy mam na to czas i czy wytrwam w tym przez cały rok? Czy muszę opanować język szybko? Jak intensywnie chcę się uczyć? Czy dam sobie radę?
Trzeba dobrze zanalizować własne priorytety, możliwości i podjąć stosowne wyzwanie. W żadnym stopniu nie zalecamy zaniżania własnych możliwości! Z reguły słuchacze oceniają je niżej niż faktycznie to później okazuje się być prawdą.
Zachęcamy do robienia testów i traktowania ich jako narzędzie pomocnicze w doborze odpowiedniego dla siebie poziomu zaawansowania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz