Testy służą temu, aby właściwie ocenić stan swojej wiedzy na poziomie rozumienia języka. Nie jest to jedyne kryterium oceniania stopnia zaawansowania, nie sprawdza mianowicie stopnia płynności w języku mówionym, swobody porozumiewania się, prowadzenia rozmowy. Dlatego też po rozwiązaniu testu słuchacz musi sobie sam zadać pytanie, czy często słucha np. wiadomości w języku obcym? Czy czyta obcojęzyczną prasę? A może ogląda filmy lub słucha piosenek? A może posiada grono znajomych za granicą, z którymi porozumiewa się po np. angielsku drogą skyp'ową, lub pisze maile?
Dlatego też sam test nie rozwiązuje w pełni sprawy. Należy wziąć pod uwagę inne aspekty, w tym również psychologiczne. I tutaj należy sobie zadać pytanie, czy lepiej bym się czuł/a będąc w grupie osób bardziej zaawansowanych ode mnie, w równym stopniu zaawansowanych, słabiej zaawansowanych? Czy wolę uczyć się więcej, czy mam na to czas i czy wytrwam w tym przez cały rok? Czy muszę opanować język szybko? Jak intensywnie chcę się uczyć? Czy dam sobie radę?
Trzeba dobrze zanalizować własne priorytety, możliwości i podjąć stosowne wyzwanie. W żadnym stopniu nie zalecamy zaniżania własnych możliwości! Z reguły słuchacze oceniają je niżej niż faktycznie to później okazuje się być prawdą.
Zachęcamy do robienia testów i traktowania ich jako narzędzie pomocnicze w doborze odpowiedniego dla siebie poziomu zaawansowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz