piątek, 22 sierpnia 2014

DLACZEGO KORZYSTAMY Z KOREPETYCJI? - FELIETON

Dlaczego korzystamy ze szkól językowych lub korepetycji, skoro język angielski funkcjonuje jako przedmiot szkole państwowej?

Obecnie korzystamy w dużo większym stopniu z korepetycji niż to miało miejsce kilkanaście lat temu. Powody są dość jasne. Kilkukrotne zmiany w koncepcji reform w szkolnictwie, powstanie gimnazjum, krótszy czas pobytu w liceum, gdzie materiał realizowany jest szybko i pobieżnie, w końcu chcemy aby nasze dzieci były najlepsze, miały najwyższe osiągnięcia i zapisujemy je na korepetycje. Inaczej nieco przedstawia się sprawa nauki języków. To nie zmieniło się od kilkunastu lat. Od zawsze korzystaliśmy z korepetycji doskonaląc język angielski poza szkołą i ucząc się dodatkowo innego obcego języka. Nikt nie kwestionuje wagi umiejętności językowych i to zarówno w kwestii języka angielskiego, co jest rzeczą oczywistą, jak i innych, nieco bardziej egzotycznych języków, które są coraz bardziej w cenie. Wciąż douczamy nasze dzieci angielskiego poza szkołą, choć ilość godzin tego języka w szkole wzrasta. Jednak chcemy aby nasze dzieci umiały więcej, żeby uczyły się w lepszych warunkach, małych grupach, z osobą kompetentną i gotową do współpracy. Mamy prawo żądać, aby wiedza naszych dzieci była sprawdzana w sposób, który nie zahamuje ich swobody mówienia. Dziecko ma się czuć swobodnie, aby móc nauczyć się komunikować w obcym języku, aby doskonalić wszystkie językowe sprawności. Szkoła nie daje takiej możliwości. Dzieci uczą się w dużych grupach, nawet jeśli klasa jest dzielona podczas lekcji języka obcego. Dzieci traktują język obcy jako przedmiot, z którego są oceniane i kojarzy im się z klasówkami, walką o przetrwanie, odpowiedziami, w których boją się popełnić błędu i starają się być doskonałe. Jakikolwiek stres hamuje swobodę wypowiedzi. Stąd oczekiwania rodziców wobec szkół językowych, aby ową swobodę wypowiedzi stymulowały na różne sposoby. Konwersacyjna metoda cieszy się ogromną popularnością, cokolwiek to znaczy w rozumieniu poszczególnych usługodawców. W każdym razie chcemy aby ktoś z dzieckiem mówił, aby zachęcał, nie był kontrolujący w każdej sytuacji, ale tylko tam gdzie trzeba. Szukamy kompetencji, ponieważ bardzo nam zależy, aby nasze dzieci czegoś się nauczyły, a nie tylko przyniosły dobre świadectwo.
Czy wobec tego nie można poprzestać tylko na szkole?
Otóż w szkole dziecko również uczy się języka i na pewno jest istotnym jaki kompetentny będzie nauczyciel. Nie można wychodzić z założenia że i tak dziecko musi się uczyć poza szkołą, więc nauczyciel i szkoła są nie istotne. Jeśli nauczyciel w szkole jest dobrym, kompetentnym pedagogiem to dla dziecka jest bardzo dobry grunt do nauki języka. Dodatkowe lekcje wzmacniają, są potrzebne aby nauczyć się więcej, a nie aby nauczyć się w ogóle. Można poprzestać na szkole, ale wtedy zdajemy się tylko na to co szkoła oferuje, a to może okazać się niewystarczające z wielu względów. Dobrze jest więc,  aby dzieci uczęszczały na dodatkowe zajęcia, które będą wzmocnieniem, podporą, a czasem trzonem ich wiedzy w tym zakresie. Szkoła publiczna rzadko kiedy ma wystarczającą ofertę, zwłaszcza, że istnieją takie gimnazja, które nie wprowadzają podziału klasy na lekcji języka. Dbają o to aby grupa klasowa nie przekroczyła przepisowych 24 osób, co zwalnia je z obowiązku takiego podziału i wówczas nauka języka odbywa się w 24 osobowej grupie. Wbrew pozorom nie są to rzadkie przypadki oszczędności w szkolnictwie. Oczywiście to od dyrektora placówki zależy jaką politykę przyjmie, ale bardzo często zdarza się tak, że dyrektor nie przyjmuje do klasy więcej niż 24 osoby i oczekuje od nauczycieli języków, aby dostosowali się do tej liczebności i wykazywali się efektami swojej pracy. Kto kiedykolwiek pracował w takiej placówce, będzie wiedział o co chodzi.
W szkole językowej nauczyciele dbają o to aby zajęcia były urozmaicone, multimedialne i niestandardowe. Oczywiście od słuchacza też wymaga się pewnej dyscypliny w uczęszczaniu na zajęcia, wykonywaniu zadań, poświęcaniu czasu w domu na naukę, aby te efekty były widoczne, jednak nic nie dzieje się pod przymusem i raczej działa tu zachęta a nie nerwowa sytuacja, w której każda strona musi w beznadziejnych warunkach wykazać jakieś efekty. Najlepsze efekty słuchacz osiąga w momencie gdy sam czuje, że coraz lepiej radzi sobie w szkole z językiem, że dostaje lepsze oceny, że czuje się pewniej, startuje w konkursach, nie boi się odezwać, rozpoznaje znajome zwroty w piosenkach, filmach, teksach książek i gazet, chętniej i częściej sięga po artykuły i publikacje w języku obcym .
Umiejętności językowe są obecnie bardzo ważne w odnalezieniu się na rynku pracy i nie chodzi tu tylko o język angielski. Wiemy o tym aż nadto dobrze i dlatego inwestujemy w naukę naszych dzieci i udzielamy im wsparcia na różne sposoby aby pomóc im w opanowaniu tych jakże ważnych umiejętności.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz