JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ
NAUCZYĆ I JESZCZE WIEDZIEĆ O CO CHODZI! SAMODZIELNA PRACA PRZED I PO ZAJĘCIACH
Sposobów uczenia się jest zapewne tak
wielu, jak uczących się. Studia są tym okresem nauki, w którym praca własna
jest podstawowa metodą zdobywania wiedzy. Co więcej, tę wiedzę
należy nie tylko zdobyć, ale też przyswoić, zapamiętać i stosować. Na szczęście
jest kilka sprawdzonych sposobów, dzięki którym to zadanie może być
wykonalne. Nawet więcej - może być całkiem przyjemne.
Czy wiesz czemu się
uczysz? Co sprawia, że poświęcasz półtorej godziny swojego życia na słuchanie
wykładu? Po co wysilasz się, czytając skomplikowany tekst? Co jest twoim
motorem do działania? A czy znasz już termin „motywacja”?
Motywacja, to siła
popychająca Cię do działania, w naszym przypadku do nauki. Jej rola w
podejmowaniu i kontynuowaniu czynności jest nie do przecenienia, dlatego warto
wiedzieć skąd się bierze i jak ją wykorzystać.
Twoja motywacja może
mieć wynikać z wewnętrznych potrzeb (motywacja wewnętrzna). Może
też pochodzić z zewnętrznych uwarunkowań, przyjętych na przykład przez
stosowanie sytemu kar i nagród (motywacja zewnętrza). Obie
mogą być bardzo pomocne i warto nad mini pracować. Pamiętaj jednak, że to bez
motywacji wewnętrznej, czyli energii pochodzącej od Ciebie, twoje działania
będą okupione większym wysiłkiem, a i o efekty będzie trudniej. Zainteresowanie
i chęć zrozumienia są szczególnie ważne na studiach (choć oczywiście niezbędne
są zawsze!). Wcześniej pedagodzy stanowili całkiem niezły czynnik
motywujący, sprawdzając zadania domowe i regularnie oceniali twoje postępy.
Teraz kontrola nauczających będzie znacznie mniejsza. Wiesz już, gdzie tkwi
haczyk? Bez wewnętrznej motywacji trudno Ci będzie zmobilizować się do nauki w
innym terminie niż sesja.
Poniżej znajdziesz kilka
najpopularniejszych technik motywacyjnych. Więcej o nich dowiesz się w tym
miejscu (http://www.wiecjestem.us.edu.pl/co-nas-nakreca-praca-z-motywacja).
- Wyznaczanie
celów
Określ, co chcesz
osiągnąć i zrób listę. Konieczność precyzyjnego zapisania celów
pozwoli Ci rozwiać wątpliwości.
- Rachunek
zysków i strat
Zastanów się, jakie
korzyści możesz osiągnąć. A co możesz stracić? Które rozwiązanie bardziej Ci
się podoba?
- Koncentracja
na sukcesach
Porażka to nic innego, jak
doświadczenie na przyszłość. Dzięki niej wiesz, jakie rozwiązanie jest
nieskuteczne w danej sytuacji.
- Podział
materiału na małe części
Zbyt dużo do zrobienia
na raz przerazi każdego. Podejmując się takiej pracy, prawdopodobnie nie uda Ci
się osiągnąć oczekiwanych rezultatów. Nie będziesz w stanie utrzymać motywacji
i koncentracji na odpowiednim poziomie. Natomiast materiał podzielony na mniejsze
kawałki będzie dużo łatwiejszy do przełknięcia.
- Przekonania
na temat nauki
Przekonania, które
przeszkadzają Ci w nauce, to na przykład: „To jest zbyt trudne”, „Uczenie się
jest bez sensu”, „Nie chcę mi się tego robić”. Zamień je na zdrowe - „Uczenie
się jest przyjemne”, „Mam ochotę to zrobić”.
- Wzbudzanie
zainteresowania
Ucząc się dowiadujesz
się całej masy ciekawych informacji, do których przeciętni śmiertelnicy
nie mają dostępu.
- Wprowadzanie
się w dobry nastrój
Będąc
w złym humorze nic nam nie wychodzi. Smutek sprawia, że nie mamy
motywacji ani ochoty na działanie. Z kolei złość może być pomocna. Złoszcząc
się, mamy w sobie dużo energii, którą możemy wykorzystać w działaniu. Najlepiej
jednak uczyć się, kiedy jesteśmy w dobrym nastroju. Zanim zaczniesz się uczyć,
zrób coś, co sprawi Ci przyjemność. Pobiegaj, posłuchaj ulubionej płyty,
porozmawiaj ze znajomymi. Możesz ustalić zasadę - frajda przed ciężką
pracą.
Nastawienie to kolejny
czynniki wpływający na wyniki Twojej nauki. I nie chodzi tu tylko o
pozytywny stosunek do uczenia się (który oczywiście też ma niebagatelny wpływ
na wyniki Twojej pracy), ale o na co jesteś nastawiony ucząc
się. Inaczej mówiąc, po co się uczysz? Jeśli stosujesz słynne zakuć-zdać-zapomnieć,
to właśnie tak się stanie. To jeszcze nie wszystko. Przy takim nastawieniu
trudno będzie Ci skupić uwagę, łatwo będziesz się rozpraszał, a informacje
będziesz przyswajał opornie. Brzmi straszenia, prawda? A wcale nie musi tak
być. Kilka prostych kroków może to zmienić. Po pierwsze nastawienie na
długotrwałe zapamiętanie i późniejsze praktyczne wykorzystanie
informacji. Po drugie koncentrowanie się na tym, co robisz. Po
trzecie rozumienie czego się uczysz. Po czwarte włączanie nowo nabytych
informacji do Twojego systemu wiedzy. I oczywiście stawianie pytań, szukanie
odpowiedzi i powtarzanie. Ten system się sprawdza z kliku powodów. Działalność
na zapamiętywanym materiale - utrwala się w naszej pamięci to, czego dotyczyła
nasza działalność. Im większy wysiłek intelektualny tym lepsze zapamiętywanie.
Posługiwanie się pamięcią dowolną (a więc: koncentrowanie się na przedmiocie,
wiązanie materiału w sensowną całość, refleksyjne podejście do materiału)
sprawia, że materiał zapada w pamięć na dłużej. Dzięki temu twoja
wiedza jest coraz większa, włączane są do niej coraz to nowe elementy. A im
większa wiedza na dany temat, tym więcej dostrzegamy i łatwiej zapamiętujmy.
Kiedy musisz się nauczyć
dużej ilości materiału albo musisz szybko coś opanować albo bez sprawdzających
cię nauczycieli ciężko Ci się zabrać do nauki albo wszystko razem - przyda ci
się umiejętność koncentracji. Koncentracja to umiejętność skupienia uwagi na
jednej rzeczy, dzięki czemu nie atakują nas rozpraszacze. Wtedy pracujemy
szybko, efektywnie a nauczony materiał zapada w pamięci na dłużej. Brzmi
świetnie prawda?
I w brew pozorom nie
jest trudno osiągnąć taki stan. Kilka wskazówek powinno pomóc Ci w jego
osiągnięciu.
Do nauki wybierz miejsce
które znasz i w którym dobrze się czujesz. Porządek i zorganizowana przestrzeń
też się przydają. Schowaj niepotrzebne przedmioty, książki z których nie
będziesz korzystać, przyciągające wzrok plakaty, urządzenia - wszystko, co
mogłoby odwrócić Twoją uwagę w chwilach zwątpienia. Miej za to pod ręką
wszystkie książki, notatki, kserówki, z których będziesz korzystał. Zapasowy
długopis, kolorowe zakreślacze i kartki też mogą być pomocne. Dobrze przewietrz
pokój. Zadbaj o prawidłowe światło, przy którym nie będą się męczyły Twoje
oczy. Idealnie byłoby, gdybyś zaczynał naukę wyspany, najedzony (ale nie
przejedzony!) i z pustym pęcherzem. Zaplanuj wcześniej, kiedy będziesz się
uczuł. Powiedz o tym rodzinie /znajomym /partnerowi i poproś, żeby w tym czasie
Ci nie przeszkadzali. Będzie łatwiej, jeśli znajdziesz swoją ulubioną porę
nauki i zarezerwujesz ją tylko dla siebie i książek. Zrób zapas
herbaty i do dzieła!
Na początku pomyśl, czym
będziesz się zajmował. Zaplanuj swoje działania, ale nie zapomnij o przerwach.
Mózg szybko się nudzi i bez nich będziesz zmęczony, znużony i nie dasz rady
zrobić tak wiele jakbyś chciał. Chęć zrealizowania planu to dodatkowa
motywacja! A skoro już mowa o niej… Zastanów się po co się uczysz. Poszukaj w
sobie pasji odkrywcy. Może znasz jakieś ciekawostki związane z tym przedmiotem?
Może za chwilę też jakąś odkryjesz? Pomyśl co możesz zyskać dzięki
nowo zdobytej wiedzy. Gdzie będziesz mógł ją zastosować. Motywując się lepiej
skupiać się na sobie niż na innych (zobacz w punkcie dotyczącej motywacji
wewnętrznej). Kiedy już zaczniesz się uczyć bądź pewny siebie. Wyobraź
sobie, jak w skupieniu pracujesz , jak zapamiętujesz wszystkie wiadomości, jak
osiągasz sukces. Powiedz na głos, że uda ci się opanować określony materiał/
przeczytać zadany rozdział/ napisać referat. Powtarzaj to od czasu
do czasu. Gratulacje! Właśnie zastosowałeś autosugestię. Sposób wzmacniania
koncentracji jest bardzo indywidualną sprawą. Wypróbuj różne metody. Chodzenie,
śpiewanie czytanie na głos. Skuteczne bo angażuje wiele różnych zmysłów.
Przeznaczamy krótki odcinek czasu (np. pół godziny) na naukę, w tym czasie
koncentrujemy się tylko na niej. Nie odzywamy się do nikogo, nie sprawdzamy
telefonu, nie liczymy desek w podłodze. Kiedy czas się skończy, tu przydaje się
stoper, możemy głęboko odetchnąć i zrobić przerwę. Jasno wyznaczamy cele i
dążymy do ich zrealizowania. Cały czas nauki dzielimy na przedziały w czasie
których uczymy się różnych przedmiotów. Zajmujemy się nimi po kolei, nie
zapominając o przerwach.
Przerwy w nauce
pozwalają ci się rozluźnić i zrelaksować. Ten efekt będzie jeszcze bardziej
widoczny, jeśli wykorzystasz je ćwiczenia i przewietrzenie
pokoju. Rezultatem będzie uniknięcie znużenia oraz mniej problemów ze
zrozumieniem i zapamiętaniem materiału.
Co więcej, dzięki nim
doświadczysz znanych z psychologii zjawisk- efektu pierwszeństwa i świeżości.
Efekt pierwszeństwa polega a lepszym zapamiętywaniu pierwszej części materiału,
dzięki drugiemu z nich najlepiej zapamiętasz ostatnie informacje.
Jeśli chciałbyś
popracować nad swoją zdolnością koncentracji w wolnych chwilach rozwiązuj
krzyżówki, sudoku, układaj puzzle. Te ćwiczenia są jak aerobik dla Twojego
mózgu, dlatego poleca się je osobom starszym, ale dla ciebie też będą
świetne. Nie zapomnij o regularnych ćwiczeniach i zdrowej diecie.
Nawet najdrobniejsze czynniki mają wpływ na twoją nauką.
PLANOWANIE
Wiesz już co masz
zrobić? Zaplanuj teraz swoje działania. Dzięki temu nie tylko o niczym nie
zapomnisz, nauczysz się nie tylko na egzamin, ale i zmniejszysz swój stres. A i
mniej stresu, tym dłuższe życie, więc – planujemy :)
Dobry plan powinien być
dopasowany do Twoich możliwości. Lepiej zaplanować mniej, ale zrobić wszystko
niż zaplanować za dużo i zniechęcić się już w połowie. Z tego samego
powodu nie warto uwzględniać w planie wszystkich możliwych czynność, a
zaznaczyć tylko najważniejsze zadania. Zbyt dużo szczegółów zaciemni obraz, a
ich niewykonanie może przyczynić się do odstąpienia od planu w ogóle. Do
każdego zadania dodaj odpowiednią rezerwę czasową. Weź pod uwagę czas którym
dysponujesz, poziom trudności zadań i cel do którego dążysz. Usprawnisz swoją
pracę planując również z czego będziesz się uczył. Zastanów się jakie źródła
będą Ci potrzebne i jak uzupełnić ewentualne braki a unikniesz
niepotrzebnej paniki w trakcie nauki.
Skoro znasz już teorię
pora na trochę praktyki. Jednym z najpopularniejszych sposobów planowania jest
plan Eisenhowera. Polega on na selekcjonowaniu działań według
stopnia ich ważności i terminowości. Wszystkie zadania które chcesz wykonać
wypisz na kartce. Kiedy skompletujesz już całą listę ustal kolejność
wykonania. W tym celu odpowiedz sobie na kolejne pytania przy
każdym zadaniu:
1. Co
jest ważne?
2. Co
jest pilne?
3. Czy
muszę to zrobić osobiście?
4. Czy
może to zrobić ktoś inny?
A teraz podziel kartkę
na cztery części. Do część pierwszej wpisz zadania bardzo ważne,
bardzo pilne, których nikt inny nie może za Ciebie zrobić, do drugiej zadania
również bardzo ważne i bardzo pilne, ale przy których możesz poprosić o pomoc.
Część 3 to bardzo pilne, mniej ważne i możliwe do przekazania , a część czwarta
to rzeczy z których w danej chwili możesz spokojnie zrezygnować. Oszacuj czas
potrzebny na wykonanie każdej czynności i pomnóż go razy dwa- zyskasz bufor
bezpieczeństwa, który może się przydać w niespodziewanych przypadkach. Zadanie
wykonuj od tych zapisanych w części pierwszej.
CZYTANIE I NOTOWANIE
Już w trakcie czytania
możemy się dużo nauczyć, wiele zapamiętać. Najłatwiej osiągnąć to przez dobre
zrozumienie treści i ich strukturalizację.
Jeśli twoja praca z
tekstem zakończy się na pamięciowym opanowaniu materiału szybko zapomnisz co
czytałeś, o czy to było i kto to napisał. Żeby zdobyte wiadomości zostały z
tobą na dłużej musisz je dobrze zrozumieć. To dzięki gruntownemu zrozumieniu
treści nowe wiadomości będą włączone do systemu Twojej wiedzy i nie tylko
pochwalisz się swoją wiedzą na egzaminie ale także zyskasz umiejętność ich
praktycznego zastosowania. Właśnie dlatego tak ważny jest etap
czytania analitycznego. Masz pod ręką zakreślacze? To dobry moment żeby je
użyć. Podkreśl rzeczy najistotniejsze dla danego tekstu- definicje, cytaty albo
ciekawostki, które łatwo skojarzysz. Inaczej zaznacz treści niezrozumiałe lub
niejasne w kontekście Twojej dotychczasowej wiedzy. Łatwiej będzie
Ci do nich wrócić i przypomnieć sobie co było trudne.
Jedną z
najpopularniejszych form pracy nad tekstem jest robienie notatek. Dzięki
nim materiał szybciej się utrwala- to dlatego że uruchamiana jest także pamięć
sensoryczna, zwiększa się także koncentracja. Pamiętaj jednak, że pomocne
notatki wymagają dużej aktywności myślowej. Dobrze zrobione
unaoczniają informacje , związki między nimi, i oczywiście są nieocenione przy
powtarzaniu materiału. Mechaniczne streszczanie tekstu pomaga tylko na krótką
metę i tylko niepotrzebnie zabiera czas.
Każdy z nas musi sam
wypracować najlepszy dla siebie sposób notowania. Do najpopularniejszych metod
należy: robienie planu, konspektu, notatek terminologicznych i tezowych.
Plan to wykaz krótko
sformułowanych kwestii poruszanych w danym tekście. Robiąc go, możesz podzielić
tekst na części i nadać im własne tytuły. Innym sposobem jest formułowanie
tez dotyczących podstawowych myśli tekstu.
Konspekt to chyba
najpopularniejsza metoda. Zawiera podstawowe założenia tekstu i ich krótkie
rozwinięcie. Wykonanie konspektu zacznij od przeczytania całego tekstu i
zaznaczenia istotnych fragmentów. Kolejnym krokiem jest wynotowanie- ważne!-
własnymi słowami wyodrębnionych informacji. Pomocne może się okazać także
zanotowanie cytatów.
Po skończeniu pracy
przeczytaj notatki i ewentualnie uzupełnij je. Bez względu na sposób notowania,
pamiętaj o kilku uniwersalnych zasadach które ułatwia korzystanie ze
stworzonych przez ciebie materiałów. Notatki powinny być dla ciebie zrozumiałe.
Możesz korzystać z dowolnych skrótów czy znaków jeśli tylko ich znaczenie
będzie dla Ciebie oczywiste. Pracę z notatkami bardzo ułatwia czytelne pismo.
Jasny i przejrzysty układ tekstu, wyróżnione definicje i kluczowe pojęcia pozwolą ci
na przypomnienie sobie najważniejszych informacji bez konieczności czytania
całego tekstu. I najważniejsza zasada- notatki powinny być sformułowane przez
ciebie, oparte na Twoich przemyśleniach a nie być tylko streszczeniem.
Dobre notatki pomagają,
ale nie gwarantują sukcesu. Aby zdobytą z takim trudem wiedzę utrwalić
najlepiej wracać do nich co pewien czas. Kiedy już skończysz notatkę,
przeczytaj ją jeszcze raz. Zastanów się, które rzeczy wydają Ci się
najważniejsze, najciekawsze. Z czym się już spotkałeś , a z czym nie miałeś
jeszcze do czynienia. Spróbuj postawić kilka pytań dotyczących przedmiotu i poszukać
możliwych odpowiedzi. Aktywne powtarzanie pozwoli Ci na lepsze utrwalenie
materiału.
PRACA ZESPOŁOWA
Masz
poczucie że w schemacie ty plus książki i zakreślacze czegoś brakuje? Spróbuj
uczyć się wspólnie ze znajomi. Pamiętaj, że zbyt liczna grupa to
raczej zapowiedź imprezy niż podnoszenia poziomu wiedzy. Mniejsza liczba
uczestników uchroni was przed konformizmem, zapewni możliwość krytycznego
myślenia, korzystania z wiedzy i doświadczeń innych osób. Skuteczność taj formy
nauki zależy od przygotowania uczestników. Najlepiej zaplanować ją po
samodzielnym przerobieniu materiału. Im dokładniej zapoznacie się z
nim w pracy indywidualnej, tym łatwiej będzie wymienić poglądy, rozwiać
wątpliwości i wspólnie poszukać odpowiedzi na nurtujące was pytania. Ta forma
nauki jest skuteczna, ponieważ wymaga od Ciebie dużej aktywności. Wzajemne
przepytywanie, dyskusje, tłumaczenie niezrozumiałych fragmentów i uświadamianie
sobie swoich braków to jej istotne zalety. Nie każdemu odpowiada taki sposób,
ale może warto spróbować?
POWTARZANIE
Masz
już notatki i opanowałeś materiał. Niestety, jeśli go nie utrwalisz, po pewnym
czasie nie będziesz miał dostępu do nabytej wiedzy. Po pewnym czasie możesz
mieć wrażenie, że kiedyś już się o tym uczyłeś, ale nie będziesz w stanie
przypomnieć sobie szczegółów. To co zostanie w Twojej głowie to
tylko ślad pamięciowy. Aby tego uniknąć powtarzaj materiał.
Najlepsze utrwalenie wiedzy zapewniają powtórki po upływie: 10 minut, 1
godziny, 1 dnia, 2 dni, tygodniu, miesiącu, 6 miesiącach i roku. Dzięki temu
twoja wiedza będzie zgromadzona w pamięci długotrwałej, a ty będziesz mógł
korzystać z niej kiedy tylko będziesz miał ochotę.
LITERATURA:
- J.
Orczyk, Zarys metodyki pracy umysłowej, PWN, 1976
- M.
Cieciura, Jak skutecznie studiować?, Vizja Press&IT, 2007
- G.
Scott, Jak zdać każdy egzamin ,Wrocław : Zuzanna Rutska, 1994
- S.
Blakemore, U.Frith, Jak uczy się mózg Kraków : Wydaw. Uniwersytetu
Jagiellońskiego, cop. 2008
- G.
Small, Biblia pamięci , Warszawa ,"Książka i Wiedza", 2004
- M.
Święcicki, Jak studiować? : jak pisać pracę magisterską? - Warszawa
: PWN, 1969
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz