Lęk
młodzieży a oddziaływania wychowawcze w rodzinie i w szkole
1.
Przyczyny
lęku
1.1
Symptomy lęku
1.2
Mechanizmy obronne
2.
Środowisko
rodzinne a ukształtowanie postawy lęku
2.1
Postawy
opiekuńcze rodziców
2.2
Rola matki i ojca w kształtowaniu postaw
lękowych
3.
Szkoła
i jej oddziaływanie wychowawcze
3.1
Osobowość nauczyciela a postawy lękowe uczniów
4.
Stres
jako źródło lęku
1.
Przyczyny
lęku
Lęk
w odróżnieniu od strachu jest reakcją organizmu na nieokreśloną i trudno
uchwytną przyczynę, stąd często towarzyszy małym dzieciom, u których
wyobrażenia i fantazje przybierają realną formę. W miarę rozwoju umysłowego,
młodzież ma coraz większą zdolność do urealniania przyczyny, nazywania jej, co
powoduje zmniejszanie lęku. Lęk jednak towarzyszy nastolatkom dość często, ma
on różne źródła, stąd różne rodzaje lęków. Niektóre z nich to:
Lęk uogólniony, separacyjny.
Jest
to lęk o bliskich, z którymi młody człowiek jest w separacji, ma on swoje
źródło biologiczne bądź też jest reakcją wyuczoną w trakcie przebywania i
dorastania w rodzinie o nasilonej reakcji lękowej spowodowanej separacją.
Najczęściej towarzyszy on wiekowi wczesnego dzieciństwa, ale nie zdiagnozowany
i nie poddany psychoterapii lub farmakoterapii przenosi się do wieku
adolescencji.
Dziecko,
które doświadcza takiego lęku, często reaguje paniką na możliwość rozdzielenia
z członkami rodziny, uskarża się na bóle głowy, miewa obniżoną odporność i
kłopoty zdrowotne, niechętnie przebywa samo, staje się nadmiernie „przylepne”
nawet jeśli wszyscy członkowie rodziny są obecni.
Lęk
uogólniony nie ma konkretnej przyczyny, jest to najczęściej ogólne nadmierne
zamartwianie się o wszystko. Towarzyszy mu niepewność, brak poczucia
bezpieczeństwa, jest nieadekwatny do zagrożenia. Przyczyna tkwi jak w
poprzednim przypadku w biologii lub w środowisku, stąd konieczność
psychoterapii rodzinnej.
Zaburzenia obsesyjno kompulsywne.
Zaburzenia
obsesyjno kompulsywne mają najczęściej
neurobiologiczne podłoże. Natręctwa, które towarzyszą tego rodzaju
lękowi są do pewnych granic normalne w wieku dziecięcym. Dzieciom często
towarzyszą rytuały związane z jedzeniem, spaniem , zabawą. Są one sposobem
radzenia sobie z lękiem. Kiedy jednak natręctwa , takie jak choćby wielokrotne
sprawdzanie, czy drzwi zostały zamknięte, utrudniają normalne funkcjonowanie
jednostce, są nazbyt częste, zajmują dużo czasu, mamy do czynienia z
zaburzeniami obsesyjno kompulsywnymi. Psychoterapia rodzinna polegająca na
nauczaniu pacjenta radzenia sobie z lękiem, nazywaniem konkretnej przyczyny
lęku prowadzi do jego redukcji. W trudniejszych przypadkach zalecana jest
farmakoterapia.
Fobie
Fobie
czyli uporczywy strach przed niektórymi sytuacjami, takimi jak , zamknięte pomieszczenia,
wysokość, pająki, owady, psy, nieograniczona, ogromna przestrzeń itp. Przyczyny
mogą być genetyczne lub środowiskowe.
Zdiagnozowanie fobii następuje po
wnikliwym wywiadzie. Leczenie polega na psychoterapii we współpracy z rodzicami
bądź jeśli to konieczne farmakoterapii. Wczesna diagnoza i podjęte leczenie
rokują pomyślnie na dalsze etapy
niezakłóconego rozwoju dziecka.
Zespół stresu pourazowego.
Zespół
stresu pourazowego, powstaje po wstrząsie związanym z jakimś traumatycznym wydarzeniem , w którym
dziecko uczestniczyło będąc ofiarą lub świadkiem. Dziecko, które doświadczyło
traumy ma tendencję do przeżywania jej na nowo w snach lub w ciągu dnia,
przypominając sobie te zdarzenia i okoliczności z nimi związane, takie jak
zapachy, dźwięki, natrętne, powracające obrazy. Dziecko takie ma trudności z
koncentracją, zrelaksowaniem się czy
odpoczynkiem. Symptomy mogą się pokazać do trzech miesięcy po traumie lub też
dwa lata po zdarzeniu. Często wówczas trudno powiązać przyczynę ze skutkiem.
1.1. Symptomy lęku.
Symptomy
lęku możemy podzielić na te typowo psychiczne, niewidoczne gołym okiem, oraz
fizyczne, wykazujące pewne zmiany w organizmie, które mogą być zauważone przez
otoczenie. Symptomy widoczne dla otoczenia, oraz budzące niepokój, to również
dziwne zachowanie, nietypowe reakcje, takie jak:
1.spędzanie
dużej ilości czasu na dotykaniu przedmiotów, liczeniu, myśleniu o liczbach lub
sekwencjach
2. nadmierne
zwracanie uwagi na symetrię, porządek
3. czynności
kompulsywne, takie jak objadanie się, używki, spędzanie czasu na oddawaniu się
fantazjom itp.
4. unikanie
miejsc i sytuacji, które przywołują określone wspomnienia
5. natrętnie powracające obrazy, zapachy, dźwięki i uczucia związane z wydarzeniem; osoba zwykle ma wrażenie, że traumatyczne zdarzenie dzieje się na nowo
6. problemy w szkole, trudności z koncentracją
7. zachowywanie się w sposób właściwy dla dzieci młodszych (np. ssanie kciuka, moczenie się)
8. Nadmierne przywiązywanie uwagi do mało istotnych spraw, szczegółów
5. natrętnie powracające obrazy, zapachy, dźwięki i uczucia związane z wydarzeniem; osoba zwykle ma wrażenie, że traumatyczne zdarzenie dzieje się na nowo
6. problemy w szkole, trudności z koncentracją
7. zachowywanie się w sposób właściwy dla dzieci młodszych (np. ssanie kciuka, moczenie się)
8. Nadmierne przywiązywanie uwagi do mało istotnych spraw, szczegółów
Symptomy
psychiczne przeszkadzają głównie osobie, która ich doświadcza, nie pozostają
one jednak bez wpływu na otoczenie, stosunki z rówieśnikami, nauczycielami, a
nawet rodzicami. Osoba doznająca silnego lęku jest wycofana, ma poczucie, że
nikt jej nie rozumie, że nikt nie jest w stanie jej pomóc. Najczęstsze symptomy
psychiczne to:
1.ciągle pojawiające się wątpliwości
(np. czy na pewno drzwi są zamknięte);
2.natrętne myśli dotyczące przemocy,
skrzywdzenia kogoś, zabicia lub zrobienia krzywdy sobie; ;
3. natrętne myśli na temat
dokonywania odrażających aktów seksualnych lub zakazanych zachowań; ;
4.nadmierne zamartwianie się, że coś
strasznego się może wydarzyć;
Osoba, która przez dłuższy czas, z jakiegoś powodu
doświadcza lęku oraz związanych z nim stanów niepewności i zagrożenia, popada w
stan depresyjny, w którym sytuacja wydaje się bez wyjścia. Stąd konieczność
diagnozy oraz psychoterapii, która często definiując i konkretyzując źródło
lęku pozwala go zredukować oraz uwolnić osobowość młodego człowieka i umożliwić
mu harmonijny rozwój.
Do najczęściej pojawiających się symptomów fizycznych zaliczyć
należy:
1.przyspieszone
bicie serca
2. pocenie się
3. drżenie
4.trudności z oddychaniem
5. uczucie duszenia się
6. ucisk w klatce piersiowej
7. ból brzucha, głowy
8. uczucie omdlewania i zawroty głowy
9. odrętwienie
10.dreszcze lub ataki gorąca
2. pocenie się
3. drżenie
4.trudności z oddychaniem
5. uczucie duszenia się
6. ucisk w klatce piersiowej
7. ból brzucha, głowy
8. uczucie omdlewania i zawroty głowy
9. odrętwienie
10.dreszcze lub ataki gorąca
11.zakłócenia
snu
12.depresja
13. większa podatność bycie przestraszonym
14. utrata zainteresowania tym, co wcześniej sprawiało przyjemność i radość
15. irytacja
16. zwiększona agresja, a nawet stosowanie przemocy
12.depresja
13. większa podatność bycie przestraszonym
14. utrata zainteresowania tym, co wcześniej sprawiało przyjemność i radość
15. irytacja
16. zwiększona agresja, a nawet stosowanie przemocy
1.2. Mechanizmy obronne.
W ujęciu
Freuda lęk powstaje w wyniku tłumienia popędów, co z kolei powoduje
nerwice. Tłumienie popędów nigdy nie
jest całkowite, stąd ciągła kontrola superego nad reakcjami i stąd również
mechanizmy obronne, które przybierają formę wyparcia, rozproszenia i związania
lęku. W ten sposób może dochodzić do patologii kompulsywno obsesyjnych,
patologii fobijnych. Jeżeli cały lęk nie zostanie związany przez
mechanizmy obronne, pozostała jego część
da się zaobserwować w postaci nerwicy lękowej, a w dalszej kolejności do
ukształtowania się osobowości lękowej. Każdy lęk, który się pojawia jest
opracowywany przez ego. Podstawowa funkcja ego będzie polegała na
rozstrzępieniu konfliktu na obszar treści Id a obszar emocji. Dochodzi do
symbolizacji treści a symptom będzie polegał na tym, że wytworzona nowa
sytuacja symboliczna będzie unikana. Tak
jak człowiek wewnętrznie unika konfrontacji z zakazaną treścią, tak na zewnątrz
będzie unikał treści symbolicznej. Tak będą się pojawiać fobijne lęki przed
wejściem do windy, otwartą przestrzenią, wysokością , pająkami, zwierzętami
itp.
W
kulturze jakiej żyjemy, lęk irracjonalny uważany jest za przejaw tchórzostwa,
stąd chęć zaprzeczenia , wyrzucenia uczucia lęku. Chory stosuje,
racjonalizację, starając się zamienić lęk w strach poprzez nadanie mu znaczenia
konkretnego. Innym mechanizmem obronnym jest zaprzeczenie. Osoba dotknięta
lękiem zaprzecza lękowi i jego przyczynom. Jedyną rzeczą, która wskazuje na neurotyzm są symptomy fizyczne, takie jak duszności, pocenie się, mdłości, wymioty,
parcie na pęcherz, uczucie
sparaliżowania itd.
Niektóre
osoby ogarnięte lękiem stosują odrzucenie jako mechanizm obronny. Jest on po
części świadomy, polega na odrzucaniu niechcianych treści poprzez picie
alkoholu , zażywanie narkotyków, rzucanie się w wir życia towarzyskiego z lęku
przed samotnością, lub całkowite pogrążenie się w pracy. Młodzież w takich wypadkach zatraca się w
nauce, co niestety nie budzi obaw jako zjawisko bardzo pożądane przez
nauczycieli i rodziców. Dopiero inne symptomy, takie jak zaniedbywanie higieny
osobistej, brak kontaktów z rówieśnikami, nieumiejętność odprężenia się, brak
zainteresowań, oraz odczuwania jakiejkolwiek przyjemności, stanowią sygnał
alarmowy.
W
koncepcji A. Adlera (Znajomość człowieka. Łódź 1948) źródeł strachu i
lęku należy upatrywać w poczuciu niższości.
Człowiek
może mieć świadomość istnienia lęku i równocześnie być świadomy faktu, że go
unika. Ale niejednokrotnie jest tak, iż jednostce brakuje świadomości unikania
sytuacji lękowych bądź jest ona niedostatecznie jasna. Oprócz lęku nerwicowego,
lęk odnajdujemy również w depresji i schizofrenii. W depresjach występuje on jako zjawisko wtórne po smutku ,
który jest najważniejszym symptomem. W postaciach cięższych depresji lęk przybiera charakter psychotyczny. Jednym
ze źródeł lęku jest samotność, którą człowiek ciężko znosi i różnymi sposobami
stara się z nią walczyć, jednym z nich jest
hiperaktywność. Sam lęk jest często sygnałem ostrzegawczym, że coś złego dzieje się w
naszym życiu i motorem do podjęcia działania. Z różnych powodów jednak nie
podejmujemy stosownego działania, jednym z nich jest nieświadomość,
nieokreśloność zagrożenia. Stosowanie mechanizmów obronnych to psychiczny, nieświadomy proces „ samooszukiwania
się, który osłabia docieranie do naszej świadomości niebezpiecznych lub
wywołujących lęk myśli, pragnień albo wspomnień””
(blox.pl/2010/01/MECHANIZMY-OBRONNE-KILKA-PRZEMYSLEN-OSOBISTYCH.html).
Mechanizmy obronne są sposobem
na zmniejszenie odczuwanego lęku, „są
tym czym endorfiny dla bólu fizycznego”,
(blox.pl/2010/01/MECHANIZMY-OBRONNE-KILKA-PRZEMYSLEN-OSOBISTYCH.html)
zmniejszają jego dokuczliwość, łagodzą lub uśmierzają go. Wpływ mechanizmów
obronnych pełni czasem pozytywną rolę, pozwala bowiem nie przypisywać
nadmiernej wagi sprawom nieistotnym lub tym, na które nie mamy wpływu. Niekiedy
jednak maskują one właściwy problem, zniekształcają rzeczywistość i nie
pozwalają funkcjonować w prawidłowy sposób, co więcej maskując problem nie
pozwalają go zidentyfikować i podjąć odpowiedniego działania i w ten sposób
mogą być szkodliwe. Do najbardziej
powszechnych mechanizmów obronnych zalicza się wyparcie, projekcję, formacje
reaktywne, racjonalizację.
2.
Środowisko
rodzinne a ukształtowanie postawy lęku
Obserwacje, badania wykazały, że atmosfera domu rodzinnego ma
największy wpływ na młodego człowieka. Prawidłowe postawy rodzicielskie , silna
więź emocjonalna między rodzicami a dziećmi stanowią silny czynnik chroniący
przed lękiem. Prawidłowe postawy rodzicielskie to akceptacja dziecka takim
jakie ono jest, współdziałanie z dzieckiem, angażowanie go w życie rodziny,
oraz bycie zaangażowanym w sprawy dziecka, dawanie dziecku właściwej w jego
wieku swobody, uznanie jego równych praw bez przeceniania jego woli, wychowanie
do samodzielności obdarzenie dziecka zaufaniem. Te wszystkie postawy pozwalają
młodemu człowiekowi nabrać zaufania do siebie samego, zbudować prawidłową
samoocenę i w dalszej konsekwencji
uchronić go przed lękiem.
Na przeciwstawnym biegunie znajdują się nieprawidłowe postawy
rodzicielskie, takie jak, ubogi stosunek uczuciowy, a nawet zupełna obojętność,
postawa odtrącająca charakteryzująca się nadmiernym rygoryzmem, wrogością wobec
dziecka, postawa nadmiernie wymagająca, gdzie rodzic oczekuje sukcesów, postawa
nadopiekuńcza, gdzie rodzice wyręczają dziecko i rozwiązują za nie wszystkie
problemy nie dopuszczając samodzielności. Często takiej postawie towarzyszy
paniczny lęk o bezpieczeństwo dziecka. Taką postawą charakteryzuje się lękowa
matka, która nawet chroni dziecko przed rówieśnikami. Takim lękiem karmi ona
dziecko wpajając mu lękową postawę do świata jako miejsca wrogiego, pełnego
zasadzek. Dziecko żyjąc w nieustannym napięciu, widząc owo napięcie w osobie
matki samo staje się lękliwe, nie zdając sobie sprawy z faktycznego
niebezpieczeństwa. Wszelkie nieprawidłowe postawy matek, takie jak matka
nieszczęśliwa, niezrównoważona, autokratyczna, pedantyczna, stwarzają dla
dziecka zagrożenie utraty miłości z jej strony co wzbudza pierwotny lęk
egzystencjalny i jest źródłem lęku uogólnionego w późniejszym wieku. Dodać
należy iż młodzież będąca w wieku
krytycznym, w którym dokonują się istotne przemiany, jest narażona na nasilenie
lęku z okresu dzieciństwa.
Również postawy ojców są bardzo istotne dla kształtowania się
uczucia lęku u ich dzieci. Najpełniej do
powstania lęku przyczynia się typ ojca wrogiego (w rodzinach alkoholików), ojca
surowego oraz w mniejszym stopniu ojca nieobecnego, gdzie nieobecność należy
rozumieć również jako brak zainteresowania dzieckiem.
W prawidłowo funkcjonujących rodzinach zaspokajane są istotne
potrzeby dzieci w tym poczucie bezpieczeństwa, które jest kluczowe w
kształtowaniu osobowości dziecka. Miłość i akceptacja to postawy najbardziej
pożądane i wręcz niezbędne. Wszelki brak miłości u rodziców wypełniony zostaje
wrogimi uczuciami w stosunku do dziecka. Dziecko zazwyczaj obwinia siebie za
nieprawidłowe postawy rodziców, co rodzi depresję i lęk. Dzieci w tych
okolicznościach darzą siebie niewielkim szacunkiem, same określają swoje
potrzeby jako nieistotne, uważają, że nie zasługują na uwagę ani zaufanie, same
stają się swoimi wrogami.
Reasumując, dom rodzinny i postawy rodzicielskie kształtują
charakter i osobowość młodego człowieka w stopniu najwyższym. Nieprawidłowe
postawy powodują w późniejszym okresie życia dziecka różne zaburzenia i
dysfunkcje, w tym zaburzenia lękowe.
3.
Szkoła i jej oddziaływanie wychowawcze jako źródło lęku
Szkoła, tuż po środowisku rodzinnym zajmuje drugie miejsce w skali
źródeł stresu. Objawia się on nieustannym napięciem, zaburzeniem snu, brakiem
zainteresowań, atakami lękowymi w ciągu dnia, a także lękami nocnymi, które
pojawiają się najczęściej. Lękom nocnym towarzyszą objawy wegetatywne takie
jak, przyspieszone bicie serca, uczucie duszności itp. Lęk szkolny wiąże się z
funkcjonowaniem na terenie szkoły i nieumiejętnością rozładowania napięcia i
radzenia sobie ze stresem. Lęk ten może przybierać różne postaci, takie jak
fobie szkolne, których źródłem bywa uczucie zagrożenia, najczęściej rozumiane
subiektywnie. Stres wywołuje napięcie i uczucie zagrożenia co z kolei powoduje
stan lęku.
Przyczyny fobii szkolnych są różne. Najczęściej dotyczą specyficznych
trudności z którymś z przedmiotów, kontaktów z rówieśnikami bądź nauczycielem.
3.1.
Osobowość nauczyciela
a postawy lękowe uczniów
Bardzo
często przyczyna lęków szkolnych tkwi w osobie samego nauczyciela. Jego postawa
i osobowość stanowią istotną grupę czynników wpływających na poziom lęku u
uczniów . Wszystkie złe postawy nauczyciela wywołują stany lękowe u uczniów.
Zarówno nauczyciel formalista, jak i zadufany w sobie czy stosujący
pedagogiczne uniki może stać się powodem dyskomfortu i lęku, wpływa też
destrukcyjnie na psychikę uczniów. Uczniowie boją się nauczycieli, którzy nie
mają odpowiedniego podejścia pedagogicznego, którzy trafili do zawodu
przypadkowo. Nauczyciel, który swoje niedostatki w wykształceniu, kompleksy
ukrywa stwarzając sytuacje stresowe, które zakładają arbitralną, bezwzględną
przewagę nauczyciela, przepełnione wrogością do uczniów. Dziecko zaczyna bać
się nauczyciela, tego że zostanie zapytane, chociaż jest przygotowane do
lekcji. Nauczyciel uważa, że strach zmotywuje uczniów do lepszej pracy, ale
dzieje się tak tylko do pewnego stopnia. Istnieje próg stresu, którego
przekroczenie powoduje dezintegrację pracy i nauki. Często nauczyciel nerwowy,
zalękniony, niepewny wywołuje uczucie lęku. Nie potrafi on bowiem stworzyć
atmosfery przyjaźni, zaufania. Stwarza sytuacje nerwowości, kiedy pyta
niespodziewanie z dawno zadanego materiału, oraz pod koniec roku kiedy nazbiera
się dużo materiału.
4.
Stres
jako źródło lęku
Nieumiejętność
radzenia sobie ze stresem stanowi bardzo ważne źródło lęku. Często sama nauka i
trudności w niej wywołują stres.
Uczniowie próbują rozwiązań skoncentrowanych na problemie, takich jak wspólna
nauka z lepszymi uczniami, szukanie u nich pomocy, planowanie nauki własnej.
Niekiedy jednak stosują oni taktyki odrzucenia bądź uciekania od problemu
wagarując, psychicznie dystansując się do problemu, rezygnując.
Radzenie
sobie ze stresem jest
bardzo ważną umiejętnością, pozwalającą redukować jego poziom. Biologiczna reakcja na stres
poprzez rozładowanie w drodze agresji lub wycofania się nie zawsze jest do
przyjęcia ze względu na przyjęte nakazy czy zakazy, jak również normy zachowań i normy prawne.
Istotne wydaje się zobaczenie jak młodzież w okresie adolescencji radzi sobie ze stresem, czyli jakie stosuje sposoby radzenia sobie z nim.
Należy podkreślić, że odporność na stres jest istotnym determinantem kreowania aktywności społecznej, gdyż jest jednym z wyznaczników poczucia bezpieczeństwa.
„Aktywni społecznie uczniowie mają lepszą sytuację szkolną i wyższy poziom intelektualny niż ich bierni koledzy”.
Badania przeprowadzone przez J. Kossewską i M. Guszkowską pokazały, że młodzież często rozwiązuje swoje problemy z nauką poprzez samodzielne poszukiwanie i planowanie rozwiązania, czyli poprzez konsultacje u lepszych uczniów, poświęcanie więcej czasu nauce, wspólne uczenie się i powtarzanie materiału. Czyli wykorzystuje ona strategie radzenia sobie ze stresem skoncentrowane na problemie. Ale jak się okazuje, młodzież preferuje również strategie radzenia sobie z problemami związanymi z nauką i towarzyszącym temu stresowi ukierunkowane na niepodejmowanie działań, rezygnację, unikanie problemu i psychiczne dystansowanie się. Poczucie umiejscowienia kontroli ma bardzo znaczący wpływ na sukcesy szkolne i radzenie sobie ze stresem. Uczniów o wewnętrznym umiejscowieniu kontroli, którzy sądzą, że to ich cechy i zachowania odpowiadają za otrzymywane nagrody i kary, charakteryzuje bowiem, wysoka samoocena i samoakceptacja, duże aspiracje i silna motywacja osiągnięć i lepiej radzą sobie ze stresem w sytuacjach i zadaniach, których wynik uzależniony jest od ich działania.
Badania przeprowadzone wśród młodzieży ponadgimnazjalnej pokazały, że większość uczniów, bo aż 73 %, w celu rozładowania napięcia, podejmuje aktywność fizyczną. Niewielka część młodzieży, bo 12%, spożywa w takich momentach nadmierne ilości pożywienia a znikomy odsetek, bo tylko 6% ankietowanych, relaksuje się stosując strategie psychologiczne, nałogowo oglądając telewizję (5%), spożywając alkohol (3%) lub zażywając leki (1%).
„Na podstawie analizy uzyskanych wyników, wykazano istotne statystycznie różnice w deklarowanych sposobach rozładowywania napięć i stresu psychologicznego, zależne od płci badanej młodzieży. Zaobserwowano, że chłopcy znamiennie częściej niż dziewczęta podejmują aktywność fizyczną w celu rozładowania napięcia. Chłopcy nie objadają się nadmiernie w sytuacjach stresowych, ale częściej niż dziewczęta sięgają po napoje alkoholowe”.(http://www.dybinska.pl/stres.html).
Analiza uzyskanych wyników w zakresie indywidualnie realizowanych sposobów radzenia sobie ze stresem psychologicznym wskazuje, iż młodzież najczęściej wybiera efektywne strategie zaradcze, związane z tzw. stylem samorealizacyjnym, w który wpisana jest aktywność fizyczna.
Istotne wydaje się zobaczenie jak młodzież w okresie adolescencji radzi sobie ze stresem, czyli jakie stosuje sposoby radzenia sobie z nim.
Należy podkreślić, że odporność na stres jest istotnym determinantem kreowania aktywności społecznej, gdyż jest jednym z wyznaczników poczucia bezpieczeństwa.
„Aktywni społecznie uczniowie mają lepszą sytuację szkolną i wyższy poziom intelektualny niż ich bierni koledzy”.
Badania przeprowadzone przez J. Kossewską i M. Guszkowską pokazały, że młodzież często rozwiązuje swoje problemy z nauką poprzez samodzielne poszukiwanie i planowanie rozwiązania, czyli poprzez konsultacje u lepszych uczniów, poświęcanie więcej czasu nauce, wspólne uczenie się i powtarzanie materiału. Czyli wykorzystuje ona strategie radzenia sobie ze stresem skoncentrowane na problemie. Ale jak się okazuje, młodzież preferuje również strategie radzenia sobie z problemami związanymi z nauką i towarzyszącym temu stresowi ukierunkowane na niepodejmowanie działań, rezygnację, unikanie problemu i psychiczne dystansowanie się. Poczucie umiejscowienia kontroli ma bardzo znaczący wpływ na sukcesy szkolne i radzenie sobie ze stresem. Uczniów o wewnętrznym umiejscowieniu kontroli, którzy sądzą, że to ich cechy i zachowania odpowiadają za otrzymywane nagrody i kary, charakteryzuje bowiem, wysoka samoocena i samoakceptacja, duże aspiracje i silna motywacja osiągnięć i lepiej radzą sobie ze stresem w sytuacjach i zadaniach, których wynik uzależniony jest od ich działania.
Badania przeprowadzone wśród młodzieży ponadgimnazjalnej pokazały, że większość uczniów, bo aż 73 %, w celu rozładowania napięcia, podejmuje aktywność fizyczną. Niewielka część młodzieży, bo 12%, spożywa w takich momentach nadmierne ilości pożywienia a znikomy odsetek, bo tylko 6% ankietowanych, relaksuje się stosując strategie psychologiczne, nałogowo oglądając telewizję (5%), spożywając alkohol (3%) lub zażywając leki (1%).
„Na podstawie analizy uzyskanych wyników, wykazano istotne statystycznie różnice w deklarowanych sposobach rozładowywania napięć i stresu psychologicznego, zależne od płci badanej młodzieży. Zaobserwowano, że chłopcy znamiennie częściej niż dziewczęta podejmują aktywność fizyczną w celu rozładowania napięcia. Chłopcy nie objadają się nadmiernie w sytuacjach stresowych, ale częściej niż dziewczęta sięgają po napoje alkoholowe”.(http://www.dybinska.pl/stres.html).
Analiza uzyskanych wyników w zakresie indywidualnie realizowanych sposobów radzenia sobie ze stresem psychologicznym wskazuje, iż młodzież najczęściej wybiera efektywne strategie zaradcze, związane z tzw. stylem samorealizacyjnym, w który wpisana jest aktywność fizyczna.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz