piątek, 5 września 2014

TEST ZNAJOMOŚCI JĘZYKA SZWEDZKIEGO - MAŁGORZATA KALLIN

Test znajomości języka szwedzkiego
Początek formularza
1.      Vilket alternativ är rätt?
 Hon inte spelar tennis. Hon spelar inte tennis. Hon spelar tennis inte.
2.      Vilken av meningarna är korrekt?
 En bok jag läser på kvällen. Jag läser en bok på kvällen. På kvällen jag läser en bok.
3.      Vilket är rätt?
 en vacker träd en vackert träd ett vacker träd ett vackert träd
4.      Vilken översättning av meningen "Czy oni mówią po angielsku?" är rätt?
 De talar engelska? På engelska de talar? Talar de engelska?
5.      Vilket alternativ är rätt?
 Han måste komma hem kl. 8. Hem han måste komma kl. 8. Kl. 8 han måste komma hem.
6.      Hur säger man klockslaget 8.25?
 fem i halv nio fem i halv åtta tjugofem över åtta
7.      Var ska man placera ordet ofta?
 Jag dricker ofta vin. Jag ofta dricker vin. Ofta jag dricker vin.
8.      Vilken mening är rätt?
 Min man inte tycker om dig. Min man tycker inte om dig. Min man tycker om dig inte. Min man tycker om inte dig.
9.      Vad är motsatsen till tjock?
 ljus mätt smal trevlig
10.  Vad är "nudny" på svenska?
 dålig lätt svår tråkig
11.  Vilket alternativ är rätt?
 Jag har inte varit i Polen igår. Jag inte har varit i Polen. Jag var inte i Polen igår.
12.  Vilken av meningarna är en fråga?
 Det brukar snöa på vintern Pojken känner sig trött Var är det kallt idag
13.  Vilket av orden är inte klädesplagg?
 kavaj kostym kvitto vante
14.  Vilket tidsuttryck innebär framtid?
 förra veckan i vintras nyss snart
15.  Om man behöver näsdroppar ...
 har man feber har man ont i tänderna har man snuva hostar man
16.  Vad hittar man i medicinskåpet?
 huvudvärkstabletter ost tandkräm öron
17.  Vilket av verben är i dåtidsform?
 kunna lever lyckas mådde
18.  När det snöar ...
 får man inte gå ut kan man bada kan man äta glass kan man åka pulka
19.  Jag och han är samma som ...
 de hon ni vi
20.  Det finns inget kött i ...
 fläsk korv leverpastej lök
21.  Vilka tre former av verbet skriva är rätt?
 skrivar skrev skrivit skriver skrev skrivit skriver skrivade skrivat skriver skrivde skrivt
22.  Vilka tre former av verbet tycka är rätt?
 tyckar tyckade tyckat tycker tyckade tyckt tycker tyckte tyckt
23.  Vilka tre former av verbet vara är rätt?
 var varde vart varer var varit är var varit
24.  Vilka tre former av verbet sitta är rätt?
 sittar sittade sittat sitter satt suttit sitter sitte sittat
25.  Vilka tre former av verbet äta är rätt?
 ätar ätade ätat äter ätte ätit äter åt ätit
26.  Fyll i ett passande ord i meningen "Klockan ..... åtta."
27.  Fyll i ett passande ord i meningen "Vi sover på ..... ."
28.  Fyll i ett passande ord i meningen "Hur ..... går du på bio?"
29.  Fyll i ett passande ord i meningen "Jag arbetar fem ..... i veckan."
30.  Fyll i ett passande ord i meningen "I fönstret ..... en lång gardin."
31.  Fyll i ett passande ord i meningen "I skogen plockar de ..... ."
32.  Fyll i ett passande ord i meningen "Hela familjen ..... till Polen."
33.  Fyll i ett passande ord i meningen "Anna har ..... i huvudet."
34.  Fyll i ett passande ord i meningen "..... skiner och det är varmt."
35.  Fyll i ett passande ord i meningen "..... regnar ofta."
36.  Fyll i ett passande ord i meningen "De bor ..... Sverige."
37.  Fyll i ett passande ord i meningen "Jag tycker ..... bilar."
38.  Fyll i ett passande ord i meningen "Familjen ..... Svensson."
39.  Fyll i ett passande ord i meningen "Imorgon ..... vi frukt på ICA."
40.  Fyll i ett passande ord i meningen "De tycker om ..... läsa böcker."
41.  Fyll i ett passande ord i meningen "Hon har ..... snäll man."
42.  Fyll i ett passande ord i meningen "Vi har redan ..... på TV."
43.  Fyll i ett passande ord i meningen "Det ..... tre rum i lägenheten."

44.  Fyll i ett passande ord i meningen "..... heter han?"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz